Pályarajz, követelmények

M1– Alkalmassági feladat

 Követelmény

    • A motorkerékpár tolása kúpok között nyolcas
    • Elindulás előtt a vizsgázó vegye fel a bukósisakot és csatolja be, valamint használja az összes kötelező védőfelszerelést. A motorkerékpárt emelje le a kitámasztó lábról, és tolja a kúpok között az alkalmassági feladatként előírt nyolcas nyomvonalon, majd álljon az indulás helyét jelző vonalhoz és a motorkerékpárt emelje a támasztólábra.
    • Az alkalmassági feladat nem megfelelő végrehajtása esetén a vizsgát be kell fejezni, és a feladathoz tartozó felsorolásból az elkövetett hibára vonatkozó szövegrészt alá kell húzni.
  • Sikertelenséget okozó hibát vét a vizsgázó, ha
    • nem képes a motorkerékpárt a támasztólábról leemelni;
    • nem képes a motorkerékpárt megtartani, felborul;
    • nem képes a motorkerékpárt a nyolcas nyomvonalon végig tolni;
    • nem képes a motorkerékpárt a támasztólábra állítani;
    • megszegi a baleset- és munkavédelmi rendelkezéseket;
    • balesetveszélyes helyzetet

 M2 – Kis sebességű manőverezés és iránytartás

 Követelmény 

    • Elindulás előtt a vizsgázó vegye fel a bukósisakot és csatolja be, valamint használja az összes kötelező védőfelszerelést. A motorkerékpárt emelje le a kitámasztó lábról, és álljon az indulás helyét jelző vonalhoz. A vizsgabiztos jelzésére irányjelzés (karral vagy irányjelzővel) használatával, az indító fokozat kapcsolása és kellő körültekintés után induljon
    • Gyorsítson fel a motorkerékpárral, majd a szlalom gyakorlatban kanyarodva, a motortest megdöntésével stabil gáz és szükség esetén a hátsó fék együttes alkalmazásával haladjon a pálya végénél lévő kör modul gyakorlat irányába. A pályarajznak megfelelően haladjon körbe, majd hajtson ki a feladatból. Gyorsítson, váltson fel 2-es fokozatba, majd a pálya menetirány szerinti jobb oldalán haladjon a fékezési szakasz irányába. A fékezési pályaszakasz legelső kúpja előtt álljon meg, majd a megállást követően induljon el úgy, hogy egészen lassú menetben (maximum 1m/s), a gáz-tengelykapcsoló-hátsó fék harmonikus együttes használatával haladjon végig a 14 m hosszú
    • Amikor a motorkerékpár hátsó kereke elhaladt a fékezési pálya utolsó terelőkúpja mellett, haladjon tovább egyenesen, majd álljon meg az úttest szélén úgy, hogy az első kerék a két bójával kijelölt, a megállás helyét jelző vonal előtt legyen.. Kapcsolja a „0 − üres” sebességi
    • A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláshoz kell

 

  • Sikertelenséget okozó hibát vét a vizsgázó, ha
    • a pálya területét elhagyja;
    • a motorkerékpárral felborul;
    • útvonalat téveszt (kúpot kihagy);
    • kúpnak ütközik;
    • 1 m/s sebességnél gyorsabban halad végig a 14 méteres szakaszon;
    • a meghatározott helyen nem áll meg;
    • megszegi a baleset- és munkavédelmi rendelkezéseket;
    • nem megfelelő irányjelzést ad;
    • balesetveszélyes helyzetet

 M3 – Kanyarodástechnika

 Követelmény 

    • A vizsgázó becsatolt bukósisakban a motorkerékpáron ülve, járó motorral az indulási pontnál várja a vizsgabiztos indító jelzését.
    • A vizsgabiztos jelzésére a vizsgázó az irányjelzést követően, az indító fokozat kapcsolása és kellő körültekintés után induljon el a motorkerékpárral. majd hajtson be a hozzá közelebb lévő kör
    • A pályarajznak megfelelően haladjon körbe, majd hajtson ki belőle az „el- tolt” szlalom nyomvonalán a stabil gáz és a hátsó fék használatával úgy, hogy a motortestet bedöntve, egyenletes sebességgel közelítse meg a pálya- test hátsó részén lévő kör
    • A pályarajznak megfelelően haladjon körbe, majd hajtson ki és haladjon visszafelé ismét az eltolt szlalom nyomvonalán, a korábbiakban meghatározott módszerrel.
    • A szlalom gyakorlat befejeztével a motorkerékpárral haladjon tovább egyenesen, majd álljon meg az úttest szélén úgy, hogy az első kerék a két bójával kijelölt megállás helyét jelző vonal előtt legyen. Kapcsolja a „0 − üres” sebességi
    • A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláshoz kell

 

  • Sikertelenséget okozó hibát vét a vizsgázó, ha
    • a pálya területét elhagyja;
    • a motorkerékpárral felborul;
    • útvonalat téveszt (kúpot kihagy);
    • kúpnak ütközik;
    • a meghatározott helyen nem áll meg,
    • megszegi a baleset- és munkavédelmi rendelkezéseket;
    • nem megfelelő irányjelzést ad;
    • balesetveszélyes helyzetet

 M4 – Gyors manőver – Akadály kikerülése – Intenzív fékezés

  • Követelmény
    • A vizsgázó becsatolt bukósisakban a motorkerékpáron ülve, járó motorral az indulási pontnál várja a vizsgabiztos indító jelzését. A vizsgabiztos jelzésére a vizsgázó, az indító fokozat kapcsolása és kellő körültekintés után induljon el a motorkerékpárral.
    • Haladjon az akadálykikerülési pont irányába legalább 45-50 km/h, vizes út- burkolat esetén legalább 35-40 km/h sebességgel, majd a „hirtelen fellépő akadályt” szimuláló, a többi terelőkúptól jól láthatóan eltérő színnel jelzett bójáknál – az ellentétes kormányzás fizikai hatásainak gyakorlásával fékezés nélkül térjen ki balra, és a következő két kúp között hajtson át, majd közelítse meg a pálya végét.
    • A körbe behajtva tegyen meg egy félkörívet bal irányban, majd gyorsítson fel száraz útburkolat esetén legalább 45-50 km/h, vizes útburkolat esetén legalább 35-40 km/h sebességre a fékezési szakasz első kúpjáig, majd azt el- érve intenzív (vész) fékezéssel, az első és hátsó fékrendszer együttes használatával a lehető legrövidebb fékúton, de legfeljebb a 14 méter hosszú fékezési szakaszon álljon meg. Kapcsolja a „0 − üres” sebességi
    • A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláskor kell

 

  • Sikertelenséget okozó hibát vét a vizsgázó, ha
    • a pálya területét elhagyja;
    • a motorkerékpárral felborul;
    • útvonalat téveszt (kúpot kihagy);
    • kúpnak ütközik;
    • nem gyorsít fel az előírt sebességre;
    • az akadály kikerülése előtt fékkel lassítja a motorkerékpárt;
    • nem ellenkormányzással kerüli ki az akadályt;
    • a fékezés kezdetét jelző kúp és vonal előtt a motorkerékpár hosszánál távolabbról kezdi meg a fékezést;
    • az előírt fékúton nem tud megállni;
    • nem az első és hátsó fék együttes használatával lassít és áll meg,
    • bármely kerék fékezés közben blokkol (csúszik), és nem csökkenti a fékező erőt;
    • megszegi a baleset- és munkavédelmi rendelkezéseket;
    • nem megfelelő irányjelzést ad;
    • balesetveszélyes helyzetet